Nicholas Sparks på film

Nicholas Sparks, omnämnd som vår tids Shakespeare, är mannen bakom en hel rad storsäljande böcker som i sin tur har stått som förlagor åt en hel rad stora filmer.

Jag och min fru började denna vecka, igår måndag, med att se på en av alla dessa. Nämligen Dear John (med Channing Tatum och Amanda Seyfried i huvudrollerna). Filmen är regisserad av Lasse Hallström, svensken bakom filmer som bland annat: Mitt liv som hund, Ciderhusreglerna, Gilbert Grape och Chocolat, samt många fler.

Och ikväll, tisdag, så har vi sett på ännu en Nicholas Sparks-filmatisering... A Walk To Remember, i vilken Mandy Moore gör en av sina första filmroller. Hennes manliga motspelare görs av Shane West.

Sparks romaner till största del är historier om kärlek, förälskelse, trohet och tragedi, så blir även filmerna i samma anda - romantiska draman med starka historier. Och detta är något som han verkligen är bra på att skriva. Det finns det absolut ingen tvekan om. För om man kan se dessa filmer (eller läsa böckerna) utan att fälla åtminstone en enda liten tår... ja, då vet jag inte om man är mänsklig eller inte.

Hur som helst. Det känns lite som om detta är början på en temavecka, så därför fortsätter vi imorgon med att titta på The Notebook (med Ryan Gosling och Rachel McAdams) - även den baserad på en roman av Nicholas Sparks.

Och det är faktiskt de enda Sparks-filmatiseringar vi har här hemma, så vi får se vad vi hittar på de resterande dagarna av veckan.

ps. En minneslista över fler Sparks-filmer som borde införskaffas:

Message In A Bottle (Kärleksbrev)
Nights In Rodanthe (Nätterna vid havet)
The Last Song

      


Kommentarer
Postat av: Andie

Jag tycker definitivt att vi ska skaffa oss Last song.

:-)

2011-01-05 @ 10:34:39
URL: http://www.upinmytree.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0