Tio-i-topp: ÖPPNINGSSCENER/INLEDNINGAR

BlueRoseCase bad mig göra denna lista, så jag gör ett försök...

Vill bara nämna att denna lista skiljer sig en aning från mina vanliga tio-i-topp-listor, då den först och främst inte blir i "videoformat" och sedan så är de intros som nämns i den inte i någon bestämd ordning. Passar även på att tillägga att jag försökt välja ut en del som kanske inte är så jättevanliga. Och jag varnar även för möjliga spoilers.


PULP FICTION
Det var den första som slog mig. Jag kan faktiskt inte hitta ett enda fel med just den öppningsscenen. Tarantino kan ju sin sak, det är en sak som är säker.




SAGAN OM RINGEN
Säga vad man vill, men hur mycket mer episkt kan det egentligen bli?
Visst, det kanske även beror på vilken version man sett av denna film... även om de olika inte skiljer sig något värst. Det är hur som helst, enligt eget tycke, ett maffigt intro.




PSYCHO
Bernard Herrmanns musik får en att nagla sig fast av spänning från den allra första tonen.


A NIGHTMARE ON ELM STREET (TERROR PÅ ELM STREET)
Bara det faktum att det första man ser är den gamla New Line Cinema-loggan, gör det hela ännu mer superb. Och sedan så får man se Freddy tillvärka den kända handsken. Det är ju så bra, tycker i alla fall jag. På så sett får man ju veta att den har en viktig betydelse genom filmen.




TEENAGE MUTANT NINJA TURTLES II: THE SECRET OF THE OOZE
En av alla de inledningar till en film som jag kommer ihåg så väl från när jag var liten. Det skriker nostalgi om det hela varje gång jag ser den, vilket får mig att vilja vara runt tio år igen och springa runt och skrika cowabunga.
Musiken i denna inledning är ju helt underbar och riktigt medryckande. Och av någon underlig anledning så blir jag alltid extremt sugen på pizza när jag ser denna. Kan någon vara snäll och tala om varför? Hehe.




EDWARD SCISSORHANDS
Tänka sig att jag var livrädd för den här som liten. Och ändå så hör det till en av mina absoluta favoritfilmer genom tiderna. Danny Elfman är en fenomenal kompositör och Tim Burtons filmer vore inget utan honom och hans musik. mer än så behövs inte sägas.




SCREAM
En film jag har sett, och jag hittar inte på, lite över tvåhundra gånger. Ja, jag tycker den är bra. Är det något fel med det eller?
Hur som helst, som biverkan av detta, så har jag mer eller mindre lärt mig memorera alla repliker i denna från början till slut. Tragiskt kanske en del säger. Och jag kan väll kanske hålla med till en viss gräns, men men...




THE TEXAS CHAINSAW MASSACRE (MOTORSÅGSMASSAKERN)
Jag tycker än idag att berättarrösten är obehaglig och den ger mig rysningar. Och ljudet av kameran (om det nu är blixten eller slutaren, etc, kommer jag inte ihåg). Till och med när jag skriver detta får jag rysningar.
Trots detta så måste man ju bara fortsätta att se på filmen.


FRANKENSTEIN
Då talar jag förstås om den från 1931, den med Boris Karloff som monstret. Även om jag också uppskattar Kenneth Branaghs version som kom betydligt mycket senare än den förstnämnda.
Det jag gillar med inledningen i denna är ju självfallet berättaren som kommer fram från bakom ridån och presenterar filmen. Jag gillar speciellt hans "varning".




THE NIGHTMARE BEFORE CHRISTMAS
Detta är (som kanske många redan vet) min favoritfilm. Och jag vore ju bara allmänt korkad om jag inte tar med inledningen till denna. Det går inte att finna det minsta fel.




Så det var alltså den listan. Hoppas att ni funnit den intressant.
  Det kommer mest troligen inte att bli någon tio-i-topp nu på fredag (alltså imorgon). Kanske en liten uppdateringen över nyinförskaffade DVD-filmer, men jag lovar ingenting. Det vore ju dumt, utifall att någon skulle bli besviken.



       


Kommentarer
Postat av: mary

haha jag har oxå filmer jag kan varenda replik till, dock har jag inte sett dem fullt så många gånger, men lärde mej nog efter sjunde gången eller så

2010-10-22 @ 08:08:20
URL: http://janemary.blogg.se/
Postat av: BlueRoseCase

Vad kul att du gjorde den! Många godingar där och vissa som jag inte har sett. Och du mindes några som jag glömde helt: "Scream" och inte minst "Frankenstein". Kul!

2010-10-22 @ 17:50:41
URL: http://bluerosecase.blogg.se/
Postat av: Sofia

Intressant lista. Attans, jag som trodde jag var först med Edward och där hade vi ju Scream också... Vad kul att det inte bara är jag som blivit fast på New Line-loggan tack vare Freddy :)



http://bilderord.wordpress.com/2010/10/22/x10-upptakter/

2010-10-31 @ 10:59:26
URL: http://bilderord.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0