Tio-i-topp: RELIGIÖSA ANKNYTNINGAR (spoilers kan förekomma)

Nu när det är påsk passar det väll lägligt att lista några filmer med religösa anknytningar. Och jag vet såhär på en gång att denna lista inte kommer att tilltala alla, men det är så det är. Jag kanske inte gillar alla heller så det var ju som bra det. Vissa självklara filmer som berör detta ämne har medvetet plockats bort och andra har lagts till endast för att reta andra (kanske). Jag vet inte riktigt vad det är jag skriver just nu, men det blir nog bra i slutändan.
  Det är alltid roligt att läsa era kommentarer. För om vi inte alltid delar samma åsikter, osv, men det är väll det som är lite av tjusningen med just film. Alla kan inte tycka om samma sak.

Nej, nu är det slutbabbalat/skrivet... och så sätter vi igång med listan istället.


10. Dracula 2000 (eller 2001, beronde på vilken utgåva man har). Enda anledningen till varför den här filmen har hamnat på denna lista är på grund av den smått - i alla fall så tyckte jag det då - originella idén om vem Dracula egentligen var och varför han inte tål kors, solen och så vidare. Det är rätt så kul att, den då mer eller mindre okända, Gerard Butler spelar rollen som den blodsugande greven.

09. Hårda Bud. Paul Rudd berättar tio olika historier som på sätt och vis grundar sig i de tio budorden.

08. Legion. Ärkeängeln Michael faller ner på jorden, närmare bestämt i Los Angeles. Han snor en polisbil och beger sig iväg mot den lilla vägkrogen Paradise Falls mitt ute i öknen. Där förklarar han för en grupp personer, som blivit omringade av "demoner", att Gud har tappat tron på människan och har därför sänt ner sina änglar för att utrota hela mänskligheten. En av dessa personer, Charlie, är gravid och redo att föda vilken sekund som helst när Michael förklarar för henne att hennes barn är den nya frälsaren.

07. The Boondock Saints. Bröderna MacManus (Norman Reedus och Sean Patrick Flanery) är utvalda av Gud att utrota all ondska. Det är i alla fall vad de själva ser sig att vara. Och de gör allt för att lyda herrens lag, även om det så krävs extremt våldsamma metoder för att göra det. Willem Dafoe gör en superb roll som en något säregen FBI-agent. Filmen fick en uppföljare, vilken jag inte fann lika bra.

06. Frailty. Bill Paxtons regidebut. Paxton spelar även den ensamstående fadern som tror sig bestämt ha blivit ombedd av Gud att döda demoner.

05. Se7en. De sju dödssynderna. Det är allt som behövs för att den ska hamna på denna lista.

04. Da Vince Koden. Va! Denna film, vad gör den här!? Men, men... gapa bäst ni vill. Jag tycker faktiskt att det är en bra film (så även boken). Jag är bara så trött på att försöka förklara varför. Den har helt enkelt en del teorier som jag finner intressanta och som får mig att tänka, ja, tänk om...

03. The Passion Of The Christ. Behövs det överhuvudtaget skrivas något om denna?

02. Dogma. Samtidigt som den hånar så hyllar den även den katolska tron. Tro det eller ej. Helt klart en av Kevin Smiths bästa filmer, bortsett från Clerks då.

01. Resurrection. Denna film har jag skrivit om många gånger tidigare och här är länken till ett av dessa inlägg. Filmen påminner på många sätt väldigt mycket om Se7en skulle man kunna säga, men personligen så tycker jag att denna är bättre. Ja, vilken ni med denna lista kanske har förstått.

Glad påsk.


Kommentarer
Postat av: BlueRoseCase

Kul idé/lista! Har bara sett tre av filmerna på listan.

2011-04-22 @ 17:56:57
URL: http://bluerosecase.blogg.se/
Postat av: Pladd

Och jag har bara sett fyra. Bra lista!



Håller för övrigt helt med om Da Vinci-koden. Tänkvärd handling och snyggt utförd, oavsett hur otrogen verkligheten den är.

2011-04-25 @ 11:27:16
URL: http://addepladde.wordpress.com
Postat av: Placebohoe

SV: Ja jag är sugen på att se den dokumentären ska nog göra det i helgen om jag hinner :P



Kul lista :)

2011-04-26 @ 16:36:14
URL: http://placebohoe.blogg.se/
Postat av: Placebohoe

Ja Slasher är fortfarande en favoritgenre för mig också.



Jag hittade den på google när jag googlade Jason Voorhees :)

2011-04-26 @ 22:49:13
URL: http://placebohoe.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0