GREENBERG

Låt mig börja med att säga (skriva) såhär... jag har aldrig varit förtjust i Ben Stiller, men med denna film så fick han mig att ändra min uppfattning om honom. Jag är faktiskt villig att hålla med många andra om att detta är hans utan tvekan bästa rollprestation hittills i hans snart trettioåriga karriär. Det kanske till med är så att det kan bli hans livs bästa roll någonsin. Det skulle inte förvåna mig i sådana fall. Han är helt enkelt lysande i denna film. Fantastisk, om man ska citera mig.



Filmer, som är regisserad av Noah Baumbach och skriven tillsammans med skådespelerskan och dåvarande fru Jennifer Jason Leigh, handlar om Roger Greenberg (då spelad av Stiller förstås), en 40-årig snickare - föredetta musiker - som försöker få ordning på sitt liv igen efter ett nervöst sammanbrott. Han har suttit inne på mentalsjukhus, men blir utsläppt och flyger från New York till Los Angeles för att ta hand om sin brors och dennes familjs hus, samt deras hund, medan dem är bortresta.
  Väl i Los Angeles träffar han Florence (spelad av Greta Gerwig - från bland annat The House Of The Devil), hans brors personliga assistent, och dessa två fattar genast tycke för varanda, även om Greenberg kanske har lite svårt att medge detta.
  Hans neurotiska beteenden ställer lätt till problem och gör det svårt för honom att acceptera nuet, då han gärna lever lite för mycket i det förflutna. Och samtidigt som han ska ta hand om huset och hunden, ge Florence en chans, så måste han även ta tag i sig själv och försöka hitta sin väg i livet.

Det var i alla fall så jag tolkade denna film, vilken jag starkt rekommenderar till alla som inte har sett den.



      


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0