Tony Scott (1944-2012)

Jag fick rysningar genom hela kroppen när jag läste den hemska nyheten att regissören tagit sitt liv den 19 augusti genom att hoppa från en bro (Vincent Thomas Bridge) i Los Angeles. Anledningen till självmordet sägs vara inoperabel hjärntumör.
 
Hur som helst så är det jävligt tråkigt, då jag verkligen gillade honom som regissör. Och för er som inte redan vet, vilket nog de allra flesta filmälskare gör, är att han var lillebror till Ridley Scott (regissören bakom filmer som bland annat Alien, Blade Runner, Gladiator och nu senast Prometheus - vilken Tony även var med och producerade). Det var tydligen tal om att han och Tom Cruise arbetade på en uppföljare till klassikern Top Gun.
 
Men hur som helst. När jag upptäckte den fasansfulla sanningen slog det mig att jag faktiskt inte har några Tony Scott-filmer i min samling (förutom True Romance och Domino då). Därför loggade jag snabbt in på discshop.se och införskaffade några fler.
 
Dessa blev:
 
Enemy of the State
Déja Vu
Top Gun (special steelbook edition)
Man on Fire
Spy Game
The Taking of Pelham 1 2 3
The Last Boy Scout
Unstoppable
 
Notis. De fetstilade titlarna är på blu-ray.
 
Så detta blir väl vad man skulle kunna kalla för min minnesstund till en grym regissör som hade en egen stil (på sätt och vis) - eller hur? Sen så har jag egentligen inte så mycket mer att tillägga än R.I.P.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0