Tio-i-topp: VARULVAR (spoilers kan förekomma, ingen garanti dock)

Ett "ämne" jag länge bollat om jag skulle toppa eller inte. Och nu när jag efter många om och men har suttit mig framför datorn för att slutföra det hela inser jag varför jag inte gjort det tidigare.
  Jag har helt enkelt inte sett så många varulvsfilmers eller filmer där varulvar förekommer. Så därför blir detta bara en halv lista, alltså en 5-i-topp, men det får duga det med.

5. Wolf - Jack Nicholson är lysande i denna, sen får man säga vad man vill om den saken. Till och med James Spader är helt okej. Jag gillar speciellt scenerna när Nicholsons karaktär börjar höra, se och lukta bättre. Ni som har sett den vet vad jag menar.



4. The Wolfman - Och detta är då inte den från 1941 med Lon Chaney, Jr., utan den nya från 2010 med bland andra Benicio del Toro och Sir Anthony Hopkins.



3. Monsterklubben (The Monster Squad) - Inte just en varulvsfilm, men en monsterfilm i vilken bland annat en varulv förekommer. Detta är en film jag sett många gånger och det var just varulven som var min favorit i den.



2. Bad Moon - Kanske en mindre känd varulvsfilm från 1996, baserad på Wayne Smiths roman Thor. Jag kommer inte riktigt ihåg så mycket om historien i sig, men jag minns att jag tyckte denna var riktigt bra.



1. An American Werewolf In London - Tittade på denna igen tidigare i veckan, då det var evigheter sedan sist. Och ja, den föll mig fortfarande i smak och tyckte och allt vad det nu heter. Och jag förstår verkligen varför, om man tänker att det var då, varför den vann en Oscar för bästa smink. En rolig notering (för er som kanske inte redan visste det) är att detta var den första film någonsin som vart tilldelad just det priset. John Landis har med denna helt klart skapat ett klassiskt mästerverk.


Kommentarer
Postat av: BlueRoseCase

Ännu en kul lista! Jag har bara sett de två sistnämnda. Vill minnas "An American Werewolf..." som underhållande och rätt stämningsfull. Kanske dags för en omtitt snart, har den på dvd. "Bad Moon" däremot retar fortfarande mina kräkreflexer. Sättet som hunden behandlas på i slutet gör mig fortfarande vansinnig fast det är en fjorton år sen jag såg den. Att jag sedan kan se människor utsättas för i princip allt möjligt på film, men inte djur, gör inte saken bättre... :D

2011-04-29 @ 18:38:27
URL: http://bluerosecase.blogg.se/
Postat av: Aficionadon

Skönt med en annan lirare som ens känner till Bad Wold, riktigt mysig jävla varulvsrulle. Gillar även förstavalet, dom övriga tre är jag sisådär med dock.

2011-05-04 @ 03:36:33
URL: http://aficionadon.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0