Dokumentärer jag ser fram emot att se...

Ibland så tycker jag om att se på dokumentärer, då speciellt i synnerhet om de handlar om personer (musiker, författare, skådespelare) eller ämnen/händelser som jag, kort sagt, gillar.

En del av dessa dokumentärer kan jag av någon underlig anledning finna tilldragande (ej på ett sexuellt sätt, för er som kanske nu läser det så). Nej, inte alls. Och detta är ytterst viktigt att det inte misstolkas, för jag vill ju inte framstå som en äcklig och pervers person.
  Jag tycker nämligen att detta är viktigt att nämna, då en del av dessa dokumentärer faktiskt kan framstå som riktigt hemska och morbida i andras ögon. Och tro mig... det tycker jag också att de gör, men det är just det som fascinerar mig.

Jag har nämligen alltid varit intresserad av sådana saker som "normala" människor anser motbjudande. Jag finner det extremt spännande att få reda på varför vissa personer agerar som de gör, vad det är som driver dessa till deras handlingar, osv. För att förenkla det hela skulle man ju faktiskt kunna säga att jag tycker det är fängslande med människors psykologi.
  Vem vet... jag kanske skulle ha blivit doktor i alla fall.

Nej, nu ska jag inte gå in något mer på med att försöka förklara varför jag dras till sådana saker. Jag gillar helt enkelt mörka ämnen. Punk slut.

Nu till dokumentärerna jag vill se. Först ut är två stycken om fängelseliv på ett eller annat sett. Den ena är Champion, som handlar om skådespelaren Danny Trejos liv bakom galler och varför han satt inlåst på vartenda fängelse i hela Kalifornien. Och den andra är Turned Out: Sexual Assault Behind Bars, som handlar om män som blir våldtagna av andra män i just fängelsen - vilket är över 20 procent i bara USA. Filmen är dessutom berättad av Danny Trejo.



Efter det så vill jag även se dokumentären om Lemmy Kilmister från Motörhead - som kort och gott bara heter Lemmy. Fast jag kan erkänna på en gång att jag faktiskt aldrig har varit något superfan av just det bandet, men när jag såg trailern för denna så vart jag mer än taggad. Det känns som om den kan göra samma sak som Some Kind of Monster gjorde för ej Metallica-fans som för ej Motörhead-fans. Garanterat. Och så självklart så måste jag se den nya dokumentären om en av mina favoritförfattare, den legendariska William S. Burroughs. Namnet på den är William S. Burroughs: A Man Within.



Burroughs är allmänt känd som författaren till en av världens mest bannlysta och kultförklarade böcker, Naked Lunch, samt för att ha skjutit sin fru Joan Vollmer.

 Enligt historien så skulle paret (som var kraftigt berusade) sälja en pistol, men affären blev aldrig av då köparen inte dök upp på den plats man hade bestämt - vilket var i en väns lägenhet. Vollmer hade då envisats om att Burroughs skulle visa sin skjutskicklighet och ställde då ett dricksglas uppe på huvudet, varpå Burroughs siktade mot sin fru och sköt henne i pannan.

En annan dokumentär som jag kan rekommendera, som jag såg för lite över ett år sedan, är The Bridge. Den handlar om Golden Gate-bron i San Fransisco och hur det är den mest besökta plats där människor väljer att ta sitt eget liv. Filmen består mestadels av material med intervjuer av både närstående personer till en del av de som valt att hoppa från bron och med några av de personer som mirakulöst överlevt. Man har även tagit med autentiska videoklipp, på några av självmordshopparna (självklart då med tillstånd utav de närstående). Dessa är filmade med "hjälp" av de flertalet övervakningskameror uppsatta runt om bron.

Jaha, då vet ni vad det är för typ av dokumentärer jag tycker om...



      


Kommentarer
Postat av: me1in

Många bra tips här! :) Ska se dom alla

2011-02-22 @ 17:51:57
Postat av: Althea

Skriver genast upp Champion på "Att se listan". Tackar för de tipset

2011-02-25 @ 22:11:11
URL: http://altheatrollet.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0