Oscarsgalan 2011 - en kort resumé

Ojsan, hoppsan... jag hade visst en hel del fel igår. Så kan det vara.

De enda som jag hade lyckats pricka in rätt på var bästa manliga biroll (Christian Bale för The Fighter), kvinnliga huvudroll (Natalie Portman för Black Swan), animerade film (Toy Story 3), utländska film (In A Better World) och specialeffekter (Inception).

Den film som jag inte ens har sett var den som kammade hem de största stauetterna, och det var The King's Speech - som vann för bästa manliga huvudroll (Colin Firth), originalmanus, regi och film.

Inception
av Christopher Nolan låg strax därefter (även om de nu vann lika många), men den vann för de flesta av ljud och effekt-priserna.

The Social Network vann endast för bästa klippning, originalmusik och manus efter förlaga. Och jag som trodde på betydligt fler statuetter.

Alice In Wonderland vann två, för formgivning och kostym. Det hade jag faktiskt inte trott.

The Wolfman vann för smink. Också väldigt otippat.

Det som gjorde mig mest chockad när jag läste om de olika vinnarna denna morgon var det faktum att bröderna Coen inte vann något - med tanke på hur många Oscars de kammade hem för No Country For Old Men - men nu är det väll så att True Grit helt enkelt är en sådan jättehöjdare trots allt.



      


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0