Söndagsmatiné: PROFONDO ROSSO (Deep Red)

Kanske inte vad man direkt förknippar med en matinéfilm, men detta var vad jag började denna dag med. Jag klev upp klockan åtta - alldeles för tidigt för en söndagsmorgon - och såg på Dario Argentos Profondo Rosso (även känd som Deep Red).
  Måste påpeka att jag såg på den "sällsynta" exportversionen, redigerad av Argento själv, vilken är den version av filmen som många anser är den bästa versionen. Jag har även sett Director's Cut-versionen, men det var ett tag sen så jag kommer inte riktigt ihåg skillnaden - förutom att den var lite längre.

Filmen börjar (nästan i alla fall) med att vi får se Helga Ulmann, ett medium med telepatisk förmåga som inser att en mördare befinner sig i publiken under ett seminarium. Hon blir strax därefter mördad och en pianolärare, spelad av David Hemmings, blir vittne till mordet. Och han beslutar sig för att på egen hand lösa fallet och ta reda på vem mördaren är.



Jag tyckte att denna film var riktigt bra och om jag ska vara ärlig så har jag faktiskt inte har sett så många av Argentos filmen tidigare (förutom då Suspiria och någon annan som jag inte kommer ihåg namnet på, men även dem fann jag sevärda).
  En sak som jag verkligen tyckte om med Profondo Rosso var tavlorna i Helga Ulmanns lägenhet. De såg ut som något jag inte skulle ha något emot att ha på väggarna hemma.



      


Kommentarer
Postat av: BlueRoseCase

Jag har bara sett den långa versionen och tyckte den var mästerlig!

2011-03-13 @ 18:06:31
URL: http://bluerosecase.blogg.se/
Postat av: Göran

Argento är verkligen häftig. Å ena sidan junk å andra sidan blir jag alldeles till mig över färger o bildval. Det är som konst mitt i alltihop. Magiskt!

2011-03-19 @ 15:10:40
URL: http://6ft5.org

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0